MudSweatTrails

Een groeiend aantal hardlopers maakt de overstap van hardlopen op het fietspad of in het park naar trailrunning in de vrije natuur. Ook het aanbod aan deze zogenaamde trailraces stijgt in binnen- en buitenland. We geven je graag wat tips over hoe je een wedstrijd kiest die bij je past en hoe je je vervolgens voorbereidt op jouw trailavontuur.

Een passende trailrun

De variatie in wedstrijden bij trailrunning is groter dan bij wegwedstrijden. Door de verscheidenheid in ondergrond, hoogteprofiel, verzorging onderweg en seizoensinvloeden kunnen trailraces sterk uiteenlopen qua zwaarte. Het is dus extra belangrijk dat je een race kiest die je leuk vindt en die past bij jouw ervaringsniveau, vaardigheden en fitheid. Voor wedstrijden in Nederland zijn doorgaans geen bijzondere vaardigheden nodig maar in België zijn al behoorlijk technische races te vinden die veel vragen van je coördinatievermogen. Kies ook een passende afstand. 

Houd er rekening mee dat een trailkilometer echt een stuk zwaarder is dan een wegkilometer. Dus loop je vrij gemakkelijk een halve marathon op de weg, kies dan voor je eerste trailervaring een wedstrijd onder de 20 kilometer. Bij veel trailraces wordt ook aangegeven hoeveel hoogtemeters worden overbrugd tijdens de race. Met de term D+ worden de positieve (stijgende) hoogtemeters bedoeld, met D- de dalende meters. Een trail met meer dan dertig stijgende of dalende hoogtemeters per kilometer is voor Nederlanders al echt een forse uitdaging. Zorg dus ook daar voor een gedegen opbouw van je trailervaring.

Voorbereiding op je eerste trail

Een goede eerste trailervaring valt of staat met een goede voorbereiding. Verdiep je daarom serieus in de informatie van de trailrace-organisator. Lees race-reports van eerdere edities of bekijk video’s op Youtube. Check de weersvoorspelling en het hoogteprofiel van de wedstrijd, en weet waar de verzorgingspunten onderweg zijn. Zo kun je je eigen race goed indelen en een plan maken voor kleding, voedsel en drinken onderweg. Want veel races zijn (semi-)autonoom, wat betekent dat je (deels) voor je eigen voedsel en drinken moet zorgen. Die neem je mee in je trailrugzak, vaak met nog wat extra spullen als een telefoon, jasje, sporttape en Buff. Veel plezier op de kleine paadjes!

Informatie: www.mudsweattrails.nl
Op de site van MudSweatTrails vind je een kalender met meer dan 2.000 trail-races wereldwijd. Je kunt per regio op zoek naar geschikte races door te filteren op de gewenste periode en afstand. Je vindt dan aanvullende informatie, de link naar de betreffende race en wedstrijdverslagen van andere lopers.