10 Tips voor gezond wandelen

Nederland telt miljoenen wandelaars. Velen gaan wekelijks uren op pad. Met tal van goede redenen. Gezondheid is één van de belangrijkste. Regelmatig wandelen draagt bij aan het algemeen welbevinden, speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van overgewicht, blessures en andere gezondheidsproblemen en vertraagt de (negatieve) gevolgen van het ouder worden. Wandelen is een uitstekende manier om de lenigheid, kracht en conditie op peil te houden, heeft een positief effect op het verloop van chronische ziekten en heeft ook nog psychologische voordelen. Maar hoe zorg je er voor dat je niet geveld wordt door blessures?

1. Begin elke sportactiviteit (ook wandelen!) met een warming-up en eindig met een cooling-down.
2. Check vooraf altijd de weersvoorspelling en pas je uitrusting erop aan (zie ook tip 3). Controleer ook voor vertrek de website van de organisatie van het evenement of de wandelroute om te zien of er wijzigingen zijn. Op wandel.nl vind je de laatste info over evenementen van KWBN.
3. Zorg voor goede kleding en schoenen. Laat je bij de aanschaf goed adviseren. Vertrek je vroeg of kom je laat terug, zorg dan voor reflecterende banden/hesjes zodat je zichtbaar bent in het donker. Wandel je in de lente of herfst, zorg voor voldoende laagjes in je kleding. Wandel je in de zomer, denk dan aan een pet, zonnebril en zonnebrand. Zorg in de winter voor voldoende verwarmende kleding. Neem regenkleding en droge sokken mee.
4. Zorg voor voldoende vocht en eten. Neem altijd een flesje water en iets te eten mee. Het kan gebeuren dat café’s/supermarkten op de route onverwacht gesloten zijn, dus zorg dat je altijd eten en drinken bij je hebt.
5. Vertrek nooit zonder een goed ontbijt!
6. Controleer jezelf na een wandeling in de lente/zomer op teken.
7. Werk je naar een bepaald doel toe (bijvoorbeeld het lopen van de Vierdaagse Nijmegen) werk dan met een op jouw situatie aangepast trainingsschema.
8. Neem op tijd rust. Rustperiodes zijn erg belangrijk voor je herstel.
9. De een-na-laatste – en allerbelangrijkste tip – luister altijd naar je lichaam!
10. Geniet!

En wat doe je als je toch geblesseerd raakt? Welke eisen stel je aan je uitrusting, training en voeding? De antwoorden op deze en vele andere vragen vind je in Gezond Wandelen (€ 39,95), een uitgave van Sports Media.

Bestel of bekijk hier het boek Gezond Wandelen!